För administratörer
ATT SÄLJA MED BUDSTR
Det enklaste sättet att starta en försäljning är genom att fylla i intresseanmälan genom att trycka “Sätt igång” ovan. När vi tagit emot och registrerat er anmälan hör vi av oss till dig för att hjälpa er med allt ni behöver för att komma igång.
Checklistan är ett bra stöd under er försäljning. För dig som Administratör finns en egen checklista. Du finner den här
Använd katalogen som finns upplagd på resurssidan.
Efter avslutad försäljning har ni möjlighet att aktivera en efterbeställningsperiod. Att aktivera en efterbeställning är ett bra sätt att få in lite extra paket från de kunder som inte hann beställa under den ordinarie försäljningen eller för de som kom på att de vill komplettera med något mer.
Nej vi har inga försäljningskrav. Ni får er förtjänst från första paketet ni säljer. Ett bra mål kan dock vara att försöka nå den fraktfria gränsen som infaller vid 250 sålda paket.
Varje säljande grupp behöver ha en administratör som är minst 18 år. Administratören startar upp försäljningen och har den löpande kontakten med oss. Det är också administratören som ansvarar för gruppens gemensamma slutorder, leverans och fakturor.
FRAKTVILLKOR OCH LEVERANS
Det enklaste sättet att starta en försäljning är genom att fylla i en intresseanmälan. När vi tagit emot och registrerat er anmälan hör vi av oss till dig för att hjälpa er med allt ni behöver för att komma igång.
Slutbeställningar över 250 paket är fraktfria. För ordrar under 250 paket tillkommer frakt enligt tabellen nedan:
1 – 29 paket: 45 kr
30 – 59 paket: 90 kr
60 – 149 paket: 150 kr
150 – 249 paket: 250 kr
250 – Fraktfritt
Våra leveranser skickas med FedEX, Postnord och DHL Beroende på hur många paket ni sålt och vilken adress ni vill ha er order levererad till får ni olika fraktlösningar. Vilka det blir ser du när du skickar in er slutorder. Leveransen sker inom 2-5 arbetsdagar.
Om säljarna har registrerat fel vara kan de själva göra ett fraktfritt byte via vår hemsida. Om det är vi som packat fel vara eller om säljaren har fått för mycket eller för lite paket i sin leverans kontaktar säljaren dig som administratör. Du sammanställer sedan vad som är fel och hör av dig till oss.
Kontrollera din leverans när du tar emot den. Om du upptäcker skadat gods redan vid mottagandet är det väldigt bra om du tar bilder på försändelsen så att vi kan driva detta vidare och förhindra den här typ av händelser i framtiden.
BETALNING OCH FAKTURA
Vi rekommenderar att Säljarna tar betalt av sina kunder samtidigt som de delar ut sina varor. Säljarna betalar sedan hela sitt försäljningsbelopp till dig som Administratör. Du betalar fakturan till oss.
Fakturan skickas från oss när varorna är packade och redo för leverans. Vanligtvis 1-3 dagar efter att ni lagt er order. Fakturan skickas till din mejladress och skall betalas inom 30 dagar.
Vi skickar fakturan till din mejl i samband med att varorna är packade och redo för leverans. Har du inte fått din faktura, titta i din skräppost – ibland hamnar den där. Hittar du den inte där heller, hör av dig till oss på hej@budstr.se så skickar vi en ny.
Om ni har fått en kreditfaktura från oss innebär det troligen att någon gjort ett direktköp i er webbshop och betalat till oss. Vi har då en vinst att utbetala till er.
ÅNGERÄTT, BYTE OCH REKLAMATION
Ett ångerköp går alltid via dig som administratör. Du återbetalar pengarna till säljaren som i sin tur återbetalat kunden.
Om en kund vill byta en produkt görs det enkelt av kunden själv via vårt bytesformulär. Att byta en produkt är kostnadsfritt och det går bra att byta en vara upp till 30 dagar efter att kunden mottog varan. För alla byten gäller att produkten skall vara i oanvänt skick och gärna får lämnas tillbaka i originalkartong.
Vill kunden reklamera en produkt görs det enklast genom att ta kontakt med oss på hej@budstr.se
Från mottagen leverans har ni 30 dagar på er att skicka in eventuella returer.
För säljare
ATT SÄLJA MED BUDSTR
Det enklaste sättet att starta en försäljning är genom att fylla i en intresseanmälan genom “Sätt igång” ovan. När vi tagit emot och registrerat er anmälan hör vi av oss till er administratör (+18) för att hjälpa er med allt ni behöver för att komma igång.
Checklistan är ett bra stöd under er försäljning. För dig som Säljare finns en egen checklista. Du finner den här.
Använd katalogen som finns upplagd på resurssidan.
Efter avslutad försäljning har ni alltid möjlighet att lägga en till beställning. Har ni varor kvar efter att försäljningsperioden är över kan ni se till att sälja slut dom först innan ni påbörjar en ny försäljningsperiod. Att komplettera med en till beställning är ett bra sätt att få in lite extra paket från de kunder som inte hann beställa under den ordinarie försäljningen eller för de som kom på att de vill komplettera med något mer.
Nej vi har inga försäljningskrav. Ni får er förtjänst från första paketet ni säljer. Ett bra mål kan dock vara att försöka nå den fraktfria gränsen som infaller vid 250 sålda paket.
BETALNING OCH LEVERANS
Som säljare tar du betalt först när kunden får sina varor av dig. Vi rekommenderar betalning via Swish. Du betalar sedan i din tur till din administratör via Swish eller banköverföring. Tänk på att betala så snart som möjligt då din administratör har en faktura som i sin tur ska betalas till oss.
Nej, självklart inte. Kataloger, beställningslistor och säljmaterial finns att hämta kostnadsfritt. När ni fått er leverans delar ni ut paketen till era kunder och tar samtidigt betalt. Först därefter redovisar ni pengarna till er administratör som i sin tur betalar fakturan till oss, senast 30 dagar efter leveransen.
Om kunden vill ha ett kvitto kan ni använda vår kvittomall. Samma kvitto kan användas till både privatpersoner och företag.
Om det är ett företag som vill ha kvitto använder ni samma kvittomall. Ingen moms finns specificerad på kvittot, vilket är helt i sin ordning, eftersom försäljningen sker av en klass eller ett lag som i de flesta fall inte är momsregistrerade hos Skatteverket.
Hela summan är däremot avdragsgill för företaget vid dessa typer av köp.
Om vi har packat fel vara eller om du har fått för mycket eller för lite paket i din leverans så kontaktar du din Administratör. Gör en sammanställning över vad det är som har blivit fel och skicka till oss.
BETALNING OCH FAKTURA
Vi rekommenderar att Säljarna tar betalt av sina kunder samtidigt som de delar ut sina varor. Säljarna betalar sedan hela sitt försäljningsbelopp till dig som Administratör. Du betalar fakturan till oss.
Fakturan skickas från oss när varorna är packade och redo för leverans. Vanligtvis 1-3 dagar efter att ni lagt er order. Fakturan skickas till din mejladress och skall betalas inom 30 dagar.
Vi skickar fakturan till din mejl i samband med att varorna är packade och redo för leverans. Har du inte fått din faktura, titta i din skräppost – ibland hamnar den där. Hittar du den inte där heller, hör av dig till oss på hej@budstr.se så skickar vi en ny.
Om ni har fått en kreditfaktura från oss innebär det troligen att någon gjort ett direktköp i er webbshop och betalat till oss. Vi har då en vinst att utbetala till er.
ÅNGERÄTT, BYTE OCH REKLAMATION
När din kund köper produkter ur budstr sortimentet gäller distansköpslagen. Det betyder att kunden kan ångra sitt köp inom 14 dagar från det att du levererat varan. För alla returer gäller att produkten skall vara i oanvänt skick. Plombering av kartonger får alltså inte vara bruten.
Om en kund vill byta en produkt görs det enkelt av kunden själv via vårt bytesformulär. Att byta en produkt är kostnadsfritt och det går bra att byta en vara upp till 30 dagar efter att kunden mottog varan. För alla byten gäller att produkten skall vara i oanvänt skick och gärna får lämnas tillbaka i originalkartong.
Vill kunden reklamera en produkt görs det enklast genom att ta kontakt med oss på hej@budstr.se
För kunder
GENERELL INFORMATION
Våra produkter kan man bara köpa genom föreningar, lag och skolklasser. Är du intresserad av att köpa våra produkter men känner ingen som säljer för tillfället går det såklart bra att handla dem online på vår hemsida.
Vi arbetar ständigt med att utvärdera och utveckla sortimentet både vad gäller färger, produktutbud och design för att säkerställa att det är lättsålt för våra säljande grupper.
FRAKT OCH LEVERANS
Paketet ligger kvar hos ombudet i 7 dagar från första aviseringen. Därefter går paketet i retur till oss.
Väljer du att göra ett Direktköp (beställa och betala online) och få din beställning levererad direkt hem är fraktkostnaden 49 kr.
Handlar du och betalar online med leverans direkt till dig är leveranstiden 2-5 dagar. Handlar du av en grupp och väljer personlig leverans av din säljare levereras dina varor efter att gruppens försäljningsomgång är slut. Hör med din säljare när förväntad leverans blir.
Hela summan är däremot avdragsgill för företaget vid dessa typer av köp.
ÅNGERÄTT, BYTE OCH REKLAMATION
När du handlar våra produkter gäller distansavtalslagen. Det betyder att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Returreglerna skiljer sig åt beroende på om du gjort ett Direktköp, d v s betalat och fått varorna direkt till dig, eller valt att få leverans via din Säljare.
För varor ur vårt The Humble Co. sortiment gäller ingen bytesrätt.
Vill du reklamera en produkt, kontakta oss via hej@budstr.se så hjälper vi dig vidare.
SKÖTSELRÅD
Håll borsten torr
Bambu är ett material som håller bäst när det förvaras torrt, tandborsthållare som kan samla vatten rekommenderas inte.
Rengöring av borsten
Skölj och ta hand om din bambutandborste precis som med en vanlig tandborste.
Ditt handtag
Bambu är ett naturligt material som kommer att förändra utseende med tiden. Den övre delen av bambu som går in i munnen kan verka ljusare och bleknad med tiden, vilket är normalt och påverkar inte din borstning. Vänligen återanvänd eller kompostera handtaget!
Återanvänd eller kompostera handtaget
Tandborsthandtaget blryts ned och blir till jord efter 6 månader i en kommersiell eller privat kompost. Handtaget kan också återanvändas i din trädgård eller på något annat kreativt sätt.
Källsortera bambutandborsten
Borsten och handtaget bör tas isär individuellt. Använd en tång för att ta bort stråna från tandborstens huvud. Det naturliga bambuhandtaget kan antingen återanvändas eller kastas i en kompost. Släng borsten i hushållsavfallet eller sortera med plast om du har möjlighet.
Källsortera förpackningen
Vår kartong kan återvinnas. Papperspåsen inuti kartongen är fodrad med cellulosa som liknar plast men är växtbaserad. Påsen kan återvinnas med papper eller kastas i hushållsavfallet.